top of page

Kasza gryczana biała 


 

Delikatniejsza w smaku w porównaniu do prażonej kaszy gryczanej. Nasza kasza charakteryzuje się bardzo wysoką ilością łatwo przyswajalanego białka oraz błonnika. Bogata w kwas foliowy (B9), potas oraz magnez. Idealnie sprawdzi się na obiad oraz jako dodatek do sałatek, zup czy pasztetów. Wolna od glifosatu. 

kasza gryczana bezglutenowa front opakowania
kasza gryczana bezglutenowa tył opakowania

Kasza gryczana prażona vs kasza gryczana biała


 

W kuchni cały czas należy dokonywać wyborów, więc nie zawsze dogodzimy wszystkim naszym domownikom i ich podniebieniom.  Wybór składników do obiadu to często trudne zadanie. Indyk, a może kurczak? Tradycyjny schabowy, a może pierś z kurczaka? A co z surówką?! Jaką kaszę wybrać? Prażoną, a może białą? Przyjrzyjmy się obu.


 

Kilka słów o kaszy ogółem…

 

Kasza gryczana otrzymywana jest z obłuskanych nasion gryki - jest to roślina pochodząca z Indii. Obecnie mocno kojarzona jest z Polską i naszą wschodnią granicą - Rosja, Ukraina i Polska są w czołówce państw pod względem uprawy i plonów. 

 

Kasza gryczana może być sprzedawana w formie niezmienionej - kasza gryczana niepalona i biała lub kasza gryczana palona (prażona). 



 

Jaką w końcu wybrać kaszę gryczaną?

 

 

Wiele osób dzieli się na dwie grupy - jedni twierdzą, że kasza biała ma więcej składników odżywczych jak: witamin czy składników mineralnych. Drudzy natomiast uparcie bronią kaszy palonej jako tej o wiele smaczniejszej i nieustępującej w wartościowe składniki odżywcze od kaszy białej. Jednak jak naprawdę jest?

 

Właściwości zdrowotne kaszy gryczanej

 

Spożywając kaszę gryczaną wspierasz swój organizm. W jaki sposób? Przyjrzyjmy się:

 

  • zmniejszasz stężenie glukozy we krwi

  • obniżasz ciśnienie tętnicze krwi oraz poprawiasz parametry lipidowe


 

Co wpływa na te właściwości? Naukowcy odpowiadają - D-chiro-inozytol, jest to związek, który w bardzo ldużych ilościach występuje w kaszy gryczanej. A czym jest inozytol, który należy do D-chiro-inozytolu?

 

Jest to substancja, która odgrywa znaczącą rolę w przemianach w organiźmie - w tym związany z metabolizmem neuroprzekaźników (wychwyt zwrotny serotoniny) czy synteza hormonów - insulina. Co ciekawe ten związek czasami zaliczany jest do witamin z grupy B, a konkretniej do witaminy B8. Jednak jest to błędne założenie. Dlaczego? Nasz organizm potrafi wytworzyć inozytol samodzielnie, dlatego nie może być traktowany jako witamina. Zawarty D-chiro-inozytol to izomer tego związku, który w dużych ilościach występuje w kaszach gryczanych i może znacząco przyczynić się do poprawy niektórych parametrów organizmu. 



 

Kasza gryczana zadba o układ sercowo-naczyniowy, za sprawą antyoksydantów - jak rutyna czy kwercetyna. Ponadto kasza stanowi źródło magnezu, żelaza, manganu oraz witamin z grupy B. 


 

Czy prażenie szkodzi kaszy ?


 

Obie kasze mają swoje zalety, jednak to kasza gryczana biała ma więcej właściwości zdrowotnych, przez to, że nie poddana została wysokiej temperaturze. Jednak różnice są niewielkie.

 

Przewaga kaszy gryczanej białej nad kaszą gryczaną prażoną:

 

  • więcej antyoksydantów - prażenie wpływa negatywnie na zawartość rutyny i kwercetyny (ponad trzykrotnie),

  • więcej witamin i minerałów - magnezu, manganu, żelaza, cynku czy miedzi (choć tutaj różnice nie były znaczące),

  • więcej mikroskładników,


 

Prażona kasza gryczana również ma wiele cennych dla zdrowia składników odżywczych. Warto zaznaczyć, że biała kasza gryczana jest delikatniejsza w smaku w porównaniu do kaszy prażonej, dlatego dla wielu ludzi to kasza gryczana biała jest pierwszym wyborem.


 

Ciekawostka !

 

W przeszłości gryka była bardzo szeroko wykorzystywana, dlatego w niektórych językach nazywana była „czarną pszenicą”. Wynalezienie i spopularyzowanie na początku XX wieku nawozów azotowych, sprawiło że gryka odeszła na dalszy plan, a zastąpiły ją bardziej atrakcyjne w uprawie zboża - pszenica i kukurydza.




 

Zhang, H. W., Zhang, Y. H., Lu, M. J., Tong, W. J., & Cao, G. W. (2007). Comparison of hypertension, dyslipidaemia and hyperglycaemia between buckwheat seed-consuming and non-consuming Mongolian-Chinese populations in Inner Mongolia, China. Clinical and experimental pharmacology & physiology, 34(9), 838-844.

Zielinski, H., Michalska, A., Amigo-Benavent, M., del Castillo, M. D., & Piskula, M. K. (2009). Changes in protein quality and antioxidant properties of buckwheat seeds and groats induced by roasting. Journal of Agricultural and Food Chemistry, 57(11), 4771-4776.

https://dietetycy.org.pl/jaka-kasze-gryczana-wybrac/

bottom of page